Heippa!

Matkablogini ensimmäinen artikkeli  kertoo perheeni Gran Canarian matkasta Maspalomasiin tammikuun lopulla 2016. Tämä oli ensimmäinen kerta Kanarialla. Täytyy myöntää, että lähdin matkalle ennakkoluuloisena. Ennakkokäsitykseni Kanariansaarista oli luokkaa "helvetillinen turistirysä!" Mutta, täytyy myöntää, että kokemus oli posiitivinen ja nautin matkasta kovasti. Tottakai kohteessa on PALJON turisteja ja alueet on rakennettu turisteja varten, mutta saarella on myös paljon nähtävää näiden turistialueiden ulkopuolella. Lähdimme tälle lomalle kuitenkin pääsääntöisesti hakemaan rentoutusta, aurinkoa, lämpöä ja hyvää ruokaa. Ja nämä kaikki toteutui paremmin kuin hyvin!

Aloitetaan hotellin esittelyllä...

Hotellimme oli Hotel Koala Garden suites Maspalomasissa. Hotelli oli vaatimaton, mutta meidän tarpeisiin riittävä. Hotellin alue oli laaja, mutta se oli jaettu alueisiin. Meidän alueella oli kaksi uima-allasta, joista toinen lämmitetty. Altailla löytyi aina tilaa mihin aikaan päivästä vain - eikä tarvinnut tehdä tuolivarauksia ennakkoon, vaikka toiset kyllä harrasti sitäkin.

WP_20160203_11_37_54_Pro.jpgWP_20160203_12_53_09_Pro.jpgWP_20160203_12_53_42_Pro.jpg

Huoneet siivottiin noin joka toinen päivä, pyyhkeet vaihdettiin ja sängyt pedattiin. Aamupala buffet oli runsas. Tarjolla oli erilaisia leipiä, jugurtteja, mysliä, paistettua kananmunaa, nakkeja, pekonia, mehuja, kakkuja, hedelmäsalaattia, kahvia...

Hotellin sijainti arvellutti meitä aluksi, kun se sijaitsee hieman syrjässä, mutta äkkiä huomasimme, että sijainti oli hyvä. Rauhallisella alueella. Lähellä sijaitsi Spar-kauppa, josta sai tarvittavat ostokset. Taksitolppa sijaitsi hotellin edessä ja siitä sai taksin lähes aina ilman odotuksia. Taksimatkat oli lähes ilmaisia Suomen hintoihin verrattuna. Matka hotellilta Meloneraksen rantaan 4,40€ tai Playa del Inglesiin 4€. Inglesiin käveli myös nopeasti ja helposti noin vartissa.

El Faro de Maspalomas.

Meloneraksen rantabulevardi muodostui suosikki ruokailupaikaksemme hyvin nopeasti. Bulevardilta löytyi noin kymmenkunta ravintolaa vierivierestä ja jokainen niistä tuntui olevan kokeilemisen arvoinen. Kaikkia ei edes ehditty viikossa testaamaan... Sisäänheittäjät tekivät työtänsä houkuttelemalla asiakkaita syömään ravintoiloihinsa, mutta se ei kuitenkaan ollut liian tungettelevaa ja myöntyivät myös ei -vastaukseen kohteliaasti. Lempiravintoiloita tällä bulevardilla olivat Grill Faro ja The House. Sekä bulevardin alkupäässä oli yksi suosikeistamme (ikävä kyllä ravintolan nimi ei tule nyt mieleen), jossa etenkin asiakaspalvelu nousi yli muiden. Yhtenä iltana erehdyimme syömään Inglesiin Yumbo ostoskeskukseen Martel nimiseen ravintolaan. Ei kannata.

Viimeisenä iltana menimme illalliselle "El Churrascoon", joka oli Tripadvisorissa arvioitu Kanarian pihviravintoloiden kärkeen. Puitteet olivat hienot - tuli heti fiilis, että nyt ollaan hieman tasokkaammassa ravintolassa. Söimme lihaa, mutta annokset olivat hieman makuumme pelkistetyt ja pienet, koska emme syöneet pitkän kaavan kautta. Mutta, liha oli kuitenkin maukasta. Jäimme kuitenkin kaipaamaan bulevardin ravintoloiden mukavan leppoisaa ulkoilmatunnelmaa, ihmisten puheensorinaa ja vilskettä ympärillä.

Bulevardilla on myös ostosmahdollisuuksia, mikäli kukkaro sen sallii... Liikkeet on hieman kalliimman puoleisia bulevardin alkupäässä. Mutta bulevardin toisessa päässä on pieni ostoskeskus ja kun ostoskeskuksen läpi kävelee, niin sen edessä sijaitsee mm. Stradivarius ja Mango. El Tableron ostoskeskuksessa oli myös Zara, Stradivarius, Pull & Bear ja Charol (edullisia nuorten vaatteita).

Rantabulevardin "nähtävyyksiä" ;)

Näköala Inglesin rinteeltä Golf resortin suuntaan...

Inglesin rannalla kävimme kävelemässä, mutta tuuli oli sen verran kova, että hiekkaa oli silmät ja suut sen verran täynnä, ettei viihdytty rannalla varttia pidempään ja olimme muutenkin vain ohikulku matkalla. Ingles oli ehkä juuri sitä, mitä olin kuvitelmissani ajatellut Kanariansaarten olevan. Isoja hotellikeskittymiä vieri vieressä, betonia betonia betonia, suomalaisia pöhöttyneitä turisteja Suomi-baarien terasseilla, turistikrääsäkojuja... jne. Yumbo -"ostoskeskus" muistutti lähinnä Tallinnan Sadamarkettia piraattituotteineen... Ei enää ikinä.

Hiekkadyynit on myös nähtävän arvoiset. Ajatuksena oli kameliratsastus dyyneillä, mutta kovasta tuulesta johtuen hautasimme tämän ajatuksen. Hiekka on ajatunut tuulen mukana Saharasta asti meren yli vuosien saatossa. Mielenkiintoista.

Hotellimme vieressä sijaitsi huvipuisto Holiday world. Huvipuiston yhteydessä oli pelihalli, jossa perheemme juniorit viettivät aikaa pehmoleluja havitellen ja superpalloja voittaen. Huvipuisto aukesi kello 17.00. Huvipuistoon oli ilmainen sisäänpääsy ja laitelippujen hinnat vaihtelivat. Infopisteestä ostettiin "pointseja" ladattavalle kortille ja laitteet vaativat 4-8 pointsia per laite. Ei älyttömän kallista. Huvipuisto oli vaatimaton, mutta ihan kokeilemisen arvoinen. Huvipuiston yhteydessä on kiinalainen ravintola Chino Taiwan II,  jota voi suositella. Ruoka oli maittavaa, sitä oli riittävästi ja se oli edullista!

Yhden päivän vietimme Las Palmasissa suurkaupungin huiskeessa. Matkustimme sinne paikallisbussilla numero 50, joka lähti Maspalomasin El Faro bussiasemalta. Bussiliput maksoivat 6,80€/hlö/suunta ja matka kesti noin 50 min. Bussilippu on hyvä säilyttää huolellisesti matkan ajan, koska tarkastajia käy busseissa usein.  ( http://www.globalsu.net/en/lineas.php ) . Jäimme bussista pääteasemalla. Asemalta oli kivenheitonmatka Trianan ostoskävelykadulle, jossa sijaitsi paljon tunnettuja vaateliikkeitä. Kävimme myös suuressa ostoskeskuksessa Las Arenaksessa ostoksille. Sieltä löytyi myös paljon hyviä vaateliikkeitä mm. Pull and Bear, Stradivarius, H&M, Primark, Bershka, Adidas... jne. Taksi ostoskeskukseen maksoi noin 7 €. Las Palmasista ehdimme nähdä vain riipaisun. Kaupunki on valtava, joten vielä jäi paljon nähtävää seuraaville kerroille.

Kanaria16%20027.jpgKanaria16%20035.jpgKanaria16%20039.jpgWP_20160201_12_38_28_Pro.jpg

Yhdeksi päiväksi vuokrasimme auton Aviasta. Neliovinen Seat Ibiza maksoi 63€/vrk täydellä vakuutuksella (+ bensat). Varasimme auton matkaoppaan kautta ja Avian edustaja nouti meidät hotellilta sovittuna aamuna ja vei Avian toimistolle Inglesiin, jossa papereiden täyttö sujui mutkattomasti. Auton sai jättää hotellin parkkipaikalle, josta Avian henkilökunta nouti sen seuraavana aamuna.

Alunperin tarkoituksemme oli ainakin käydä katsomassa Puerto Rico, mutta pian huomasimmekin jo olevamme Moganissa ja matka senkuin jatkui serpentiinitietä pitkin ylös ja alas... Mutkainen kapea vuoristotie tuntui saavan ainakin mieheni fiiliksiin, vaikka takapenkiltä välillä kuului lievää valitusta tien mutkaisuudesta.... Lounaan nautimme pienessä kalastajakylässä Puerto de las Nievessä. Siellä pääsin myös maistamaan paikallista jälkiruokaa, joka tosin oli lievä pettymys mauttomuudessaan.

Caramel Flan.

Ajoimme siis koko saaren ympäri ja kilometrejä mittariin kertyi 180km ja aikaa reissuun meni kolmella pysähdyksellä noin 5 tuntia. Suosittelen autonvuokraamista, koska tuolla reissulla näki todellista Kanariaa. Pieniä ihastuttavia kyliä ja mahtavia maisemia!

Summa summarum, Kanariansaaria matkakohteeksi voin lämpimästi suositella näin sydäntalvella, jos matkabudjetti ja aika eivät riitä kaukomaille... Lämpötilat viikon aikana pyöri 22-27 asteen ympärillä. Pari pilvisempää päivää osui viikolle, mutta silti ilma oli lämmin. Aamuisin ja iltaisin piti vetää pitkähihaista päälle - ainakin tämmöisen vilukissan. Ihmiset ovat ystävällisiä ja puhuvat suhteellisen hyvää englantia.Etenkin Maspalomasin ja Meloneraksen alueet jäivät mieleemme viihtyisinä alueina sekä seuraavaa mahdollista kertaa silmällä pitäen vaihtoehtona voisi pitää Amadoresia. Eli aliarvostettu Kanaria nosti ainakin minun silmissä pisteitään huimasti!  :)